Део времена које проводимо са децом код куће, можемо искористити тако да код деце развијамо лепе и корисне навике. Ако сваки дан прочитамо детету причу, створићемо мали породични ритуал од кога велику добит имају и родитељи и деца.Читање прича прати опуштена атмосфера у којој заједно са децом проживљавамо авантуре разних јунака, боримо се са лошим ликовима, упознајемо различите ситуације и различита места,...и на крају будемо срећни јер је добро победило. Због тога је време које проведемо у читању прича деци, посебно време којег ћемо се сећати целог живота. Заједнички проживљени догађаји, док лежимо или седимо са децом на кревету и читамо им приче су ситуације у којима са децом остварујемо блискост, разумевање и подршку који су најважнији у односима родитеља и деце.
Гласним читањем, такође, омогућавамо деци да се упознају са књижевним језиком који се разликује од свакодневног говора и језика који се чује на ТВ-у и на тај начин деца боље разумеју сложене реченичне структуре. Новија истраживања показују да читање детету у раном детињству утиче на обогаћивање речника и развијање способности читања и пре поласка у школу. Гласно читање деци има трајне позитивне ефекте на језик, писменост и читање.
Мала деца показивањем слика и именовањем објеката уче како се зову ствари и на тај начин упознају свет који их окружује. Неки аутори говоре о периоду читања слика. Деца прво пажљиво посматрају слике које прате причу. Посматрајући их, они тумаче слике које у себи садрже значења прича. Њихова интерпретација представља прву фазу у учењу читања. Зато је важно да посветимо пажњу дечјој радозналости док разгледају сликовнице и подстичемо њихово разумевање постављањем једноставних питања о сликама које посматрају.
Деца се радују новим причама, али често траже да им се иста прича чита много пута. Важно је да знамо зашто је добро да то радимо. Више пута прочитана иста прича омогућава детету да разуме све делове приче. Деца која разумеју причу, тако да су им јасне све речи, реченице и догађаји у њој много више уживају у читању и сигурнија су у своје читалачке способности. То је нарочито видљиво кад узму своју омиљену књигу и „читају“ је другарима, родитељима. На тај начин се гради читалачко самопоуздање.
Читањем богатимо речник детета. Што више пута прочитана иста прича ствара прилике да дете код сваког читања препознаје и усваја велики број нових речи.Такође, читањем повећавамо капацитет за емпатију јер се деца поистовећују са ликовима из прича и проживљавају њихове доживљаје. Свака прича у себи носи неки заплет и решење неког проблема па тако деца слушајући богате своје искуство.
Да би прича задржала пажњу детета она га пре свега мора забавити и будити његову радозналост. Код избора књига за децу важно је да знамо да приче треба да буде и развијају дечју машту као и да им помажу да разумеју своја осећања и свет који их окружује. За сву малу децу важно је да приче имају срећан крај јер тако код деце развијају оптимизам и веру у будућност.
Зато Вас позивамо да читањем сваки дан стварате код деце добре навике. Распоредите књиге по кући тако да им буду лако доступне, разговарајате са њима о сликама које виде или садржају приче или само подстичите дете да именује објекте,....све зависи од узраста и читајте им сваки дан.
Љиљана Шарковић,педагог
Занимљиве и интерактивне приче за децу можете погледати Поучне приче са интерактивним задацима и Најлепше бајке света